Túraajánló az aktiv.itthon.hu oldal ajánlásával

Gyalogtúra a Keleti-Mecsek legszebb völgyében
Táv: 16 km
Szint: 400 m
Ajánlott időszak: egész évben

Útvonal
Mecseknádasd (országút) – Óbánya – – Kisújbánya – – Hárstető – Pusztabánya – – Takanyó-völgy – Zobákpuszta

Látnivalók
Mecseknádasd: Árpád-kori település, német ajkú lakossága a XVIII. században települt be.
-Szent István-kápolna a XIII. századból, falain XIV. századi, gótikus freskók
-Német Nemzetiségi Tájház - előzetes bejelentkezés szükséges
-Barokk római katolikus templom
-Skóciai Szent Margit-emlékkereszt, a fölötte lévő hegyi várban született Skóciai SzentMargit 1046-ban. A Réka-völgy bejáratánál található

Stein-malom: a XX. század elején Mecseknádasd és Óbánya között működő 27 vízimalom egyike volt Óbánya németek alapította, egyutcás falu, 94 fésűs beépítésű oldaltornácos parasztházzal. Fazekasságáról híres: fazekaskiállítás és helytörténeti gyűjtemény (Fő u. 70.) Az Óbányai-völgy a Hidasi-völgy mellett a Kelet-Mecsek egyik páratlan szépségű völgye, kis patakkal és hűs forrásokkal (Bodzás-források).

Csepegő szikla: az Óbányai-völgyben a Ferde-vízesés mellett található. A mohos, nedves sziklákon mésztufaképződmények láthatók, állandó vízcsöpögéssel.

Réka-völgy: a legendák szerint Attila hun király kedveséről kapta nevét. A völgyben csordogáló Öreg (Halász)-patak a Stein-malomnál egyesül az óbányai patakkal.

Réka-vár romjai: itt született Skóciai Szent Margit, Szent István király unokája.

Kisújbánya: egy völgykatlanban meghúzódó kis falu. Németek alapították, üveghuta működött itt. A házak a völgy oldalában elszórtan, nagy kertekkel körülvéve állnak.

Pusztabánya: a 18. században 200 lelket számláló falu volt, üvegművesek lakták. A helyreállított üveghuta megtekinthető.

Zobákpuszta: a Hármas-hegy lábánál fekvő apró település közigazgatásilag Komlóhoz tartozik.

Kelet-Mecsek kerékpártúra a holkerekparozzak.hu oldal ajánlásával

Túra hossza: 74 km
Nehézsége: Nehéz
Terep: Hegyvidék, 95%-ban aszfalt
Szintemelkedés: 1674 m
Tájegység: Mecsek

A kerékpártúránkat Püspökszentlászlón a haranglábnál kezdjük. A települést észak felé hagyjuk el. A dióskúti elágazásnál jobbra fordulunk egy erdészeti útra, és ezen tekerünk Pécsváradra. Utunk 2/3-ánál a zöld kereszt jelzéssel találkozunk, ezt követjük egészen a várig.

A várost a Várutca-Kossuth Lajos utca-Rákóczi Ferenc utca vonalon hagyjuk el. Áthajtunk a 6-os főút kereszteződésén, és egy lényegében a főúttal párhuzamos úton tekerünk Zengővárkony irányába. Várkonynak csak messziről integethetünk, át nem haladunk rajta. Hamarosan utunk keresztezi a 6-os utat és immáron a főút másik oldalán tekerünk Mecseknádasd irányába. Az adó torony után szépen ráhajtunk a 6-os útra és azon haladva érjük el Mecseknádasdot.

A település szélén lévő Árpádkori templom után a zöld túristajelzést követve hagyjuk el Mecseknádasdot. Egy kereszteződésnél a zöld jelzés elhagyja az aszfaltutat, mi azonban továbbra is azon hajtunk immár a kéktúrista jelzésen. Óbányára után elfogy az aszfalt út, így földúton haladva érjük el a kék jelzésen Kisújbányát. A településtől ismét az aszfalton haladva követjük a kékjelzést.

Hamarosan egy kereszteződéhez érünk. Itt a Kék jelzés egyenesen halad tovább egy földúton. Mi azonban jobbra fordulva továbbra is aszfalton tekerünk.

A Máré forrásnál utunkat sárgakereszt jel keresztezi. Balkéz felől egy kulcsosházat, valamint egy parkolót látunk. Ha van kedvünk innen feltekerhetünk a sárgakereszten Máré várához, majd ugyanazon az úton vissza a parkolóhoz. (Aki szereti a várakat annak mindenképpen megéri) Ha nincs haladjunk tovább ezen az úton a Várvölgy kempingig.

A kempingnél egy T ágazásba jutunk. Itt balra fordulunk és tovább tekerönk Komlóig Zobákpuszta és Gesztenyés érintésével.

Komlón a Kossuth út-Pécsi út-Sallai Imre utca útvonalon hajtunk át és Budafára tekerünk. A település után jobbra a 66-os út mellett egy piroskerékpáros jelzésű utat találunk. Ezen hajtunk Árpádtetőig. Itt ráhajtunk a 66-os útra és azon tekerünk a zöldturista jelig, amelyre egy balkanyarral rá is hajtunk.

Aszfaltúton tekerve Zobákpuszta határába jutunk. Közben a bányászat jeleit csodálhatjuk végig. (Béta akna, kőbánya) Zobák pusztán nem hajtunk át, hanem előtte egy másik aszfaltútba jutunk. Itt egy éles jobb kanyarral Hosszúheténynek vesszük az irányt.

Heténytől már nincs messze Püspökszentlászló. A zöldnégyzet jelzés pont oda visz minket aszfalton. Így azt követve egy laza emelkedő után meg is érkezünk a településre.

Forrás: http://www.holkerekparozzak.hu/baranya-megye/kelet-mecsek-kerekpartura

Püspökszentlászló várhódító kerékpártúra a holkerekparozzak.hu oldal ajánlásával

Túra hossza: 39 km
Nehézsége: Közepes
Terep: Hegyvidék

A kerékpártúra a püspökszentlászlói haranglábtól indul. A falun Dél felé haladva a zöldnégyzet jelölést követve tekerünk át.

Utunk első állomása Hosszúhetény lesz. Innen a sárga háromszög jelzésen haladunk tovább egy földúton. A szőlőhegy lábánál a sárgaháromszög jelzés balra kanyarodik, mi viszont tovább megyünk a földúton Pécsváradra az első várhoz.

A pécsváradi vártól a Kossuth utca-Kálvin utca-Temető utca vonalon haladunk tovább a kékkereszt jelzésen Zengővárkonyig. Innen továbbra is a kékkereszt jelzést követjük addig, még az bele nem csatlakozik a kékbe. Innen a régi 6-os út vonalát követve az adótorony mellett haladunk tovább, még el nem érjük a 6-os utat, amelyen Mecseknádasdra gurulunk be.

A települést az Árpádkori templomnál érjük el. Itt találjuk meg a piros tóra jelet, amelyen haladva áttekerünk Nádasdon a nádasdi várhoz. (Ez a második várunk.)

Ugyanezen az úton visszakarikázunk vissza a templomhoz. Ott találjuk meg a zöldtúrista jelet, amely egy ideig a pirossal halad együtt. A zöldet követve egy kereszteződéshez érünk, ahol balra kanyarodva immár földes úton a felhajtunk a harmadik várunkhoz a Réka várhoz.

A vártól a zöldön visszaereszkedünk az aszfalt út szintjére. Itt a piroskeresztet követve a Réka-völgyben tekerünk tovább. Ez a föld út a Bodzás-völgyben folytatódik a kéknégyzet jelzésen.

Zengőkőnél kiérünk az aszfaltos útra jobbra fordulva haladunk azon tovább. Hamarosan balkéz felől egy földes út kapaszkodik fel a hegyre sárga jelzéssel. Ezen haladva érjük el túránk utolsó várát a Zengő-várat.

Innen sárga jelzésen haladva visszafelé Püspökszentlászlóra jutunk, a kerékpártúránk véget ér.

Forrás: http://www.holkerekparozzak.hu/baranya-megye/puspokszentlaszlo-varhodito-kerekpartura